Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 19 okt 2019, 15:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kromhout-White
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 nov 2010, 21:46 
Duizendpoot

Afbeelding

Duidelijk te zien zijn beide logo's. Deze truck zou naar Indonesie geexporteerd zijn? Het lijkt me een White-chassis waar men een Kromhout motor in plaatste.

Afbeelding
Deze foto kwam hier al voorbij.

en het volgende commentaar stond erbij:
Louis schreef:
Tja, het staat er dan wel op. Maar dat is het niet. De hier getoonde vrachtwagen met Imbert houtgasinstallatie is geen Kromhout, maar een 1936 White waarin men later een Kromhout dieselmotor heeft ingebouwd. Welk gedurende de oorlogsjaren verbouwd was om op houtgas te rijden. Naast het aanbrengen van deze houtgasinstallatie heeft men tevens de plaats van de koplampen (hier verduisterd) van naast de radiatormantel (je ziet de drie bevestigingsgaten nog zitten :) ) naar een plek op de spatborden. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kromhout-White
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 nov 2010, 20:12 
Bijenkoningin

Vind het moeilijk om te zeggen dat deze White naar Indië is gegaan. Er zijn namelijk een aardig aantal White trucks voorzien geweest met het provinciaal kenteken G-1. Dit nummer was namelijk van de in Amsterdam zittende importeur van White. Eigenlijk kun je het geen apart merk noemen, aangezien Kromhout helemaal niets met White van doen had. De Kromhout dieselmotoren zijn in meer merken ingebouwd, moet je die ook allemaal als apart merk gaan zien. Lijkt mijn van niet, want dan moet er ook een topic voor Kromhout-Minerva komen bijvoorbeeld. De enige waar Kromhout zelf iets mee te maken had, was het merk Autocar. Deze heeft men een tijdje ingevoerd en voorzag deze van een Kromhout dieselmotor. Ook is daar een serie van bij Kromhout in Amsterdam geassembleerd uit onderdelen als mede heeft men enkele veranderingen aangebracht. Ergens eigenlijk hetzelfde wat van Twist later met de Seddon trucks deed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 nov 2010, 20:35 
Oud-Roerganger

Dit topic komt om die reden dan ook niet in de index, Louis, dit is geen merk in mijn optiek.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 nov 2010, 20:55 
Duizendpoot

Als je goed kijkt zie je duidelijk dat dit geen complete truck is, maar een duidelijk chassis/motorkap zoals die vroeger wel vaker werd afgeleverd om daar een cabine en opbouw bij een lokale "koetsenbouwer" op te laten zetten. Ik zet koetsenbouwer met opzet tussen aanhalingstekens. Hier staat een White chassis met een Kromhout motor. Beide logo's zijn aangebracht. Het zou mij dus niet verbazen dat dit niet de enige truck was die op die manier werd afgeleverd of zelfs dat Kromhout een zelfde deal als met Autocar heeft geprobeerd met White.

Het is mogelijk een prototype. Het is mogelijk een eigenbouwsel. Het kan van alles zijn. Maar, volgens mij dan, is dit een interessant topic om eens verder onderzoek naar te doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 nov 2010, 22:35 
Pissebed

Hierbij wil ik graag verwijzen naar het Kromhout boek van Wallast en het boek Trucks van Kuipers:

Wallast schrijft: In 1933 werd in samenwerking met Albatros, de White importeur, White chassis direct bij aflevering voorzien van Kromhout dieselmotoren. Deze werden als "White-Kromhout" geadverteerd.

Kuipers zegt dat Albatros de eerste was die de Kromhout als optie in (nieuwe) White chassis aanbood. Dit zou in eerste instantie zelf een jaar lang (1934) een exclusieve overeenkomst met Kromhout zijn geweest.

Of dit laatse waar is weet ik niet, want in 1933 en 1934 werden ook Kromhout motoren aan anderen geleverd/ingebouwd.

Ondanks de raclame voor "White-Kromhout" (wie heeft een afbeelding van een dergelijke advertentie?), lijkt het mij toch een White met een 'andere' motor, zoals Louis ook stelt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 25 nov 2010, 23:02 
Duizendpoot

Mij lijkt het dat de 1ste foto dat weergeeft wat Wallsat schrijft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 nov 2010, 16:03 
Bijenkoningin

Heb het niet bij de hand op het moment, maar in enkele oude nummers van Transmobiel heeft een artikel gestaan wat over Albatross en de White trucks ging. Wellicht dat daar meer uit te halen valt. In iedergeval heeft Kromhout veel meer dieselmotoren aan derde geleverd, daar is volgens mijn zelfs een afleveringslijst van. Ook in het Kromhout boek staan verschillende vrachtwagens en autobussen afgebeeld dan wel besproken die een Kromhout dieselmotor kregen. Blijf er bij dat je deze niet als een apart merk kunt zien, ook de aanduiding Kromhout-White is niet op zijn plaats. Je spreekt toch ook niet van het merk Perkins-GMC, want daar zijn er ook verschillende van geweest in de jaren vijftig. Je spreek er dan wel van in de spreekwoordelijke wandeling, om iets duidelijk te maken. Hetzelfde geld voor de vroege DAF trucks, deze hadden of een Hercules motor of een Perkins motor. Deze worden ook niet aangeduid als Hercules-DAF of Perkins-DAF. En deze motoren werden zelf vanaf fabriek ingebouwd. Net zo als tegenwoordig is ook een reclame uitting van vroeger niet echt betrouwbaar te noemen, vaak word iets mooier afgeschilderd als iets was.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2010, 19:28 
Duizendpoot

Het is moeilijk om nu iets te interpreteren van vroeger. Inderdaad zijn bepaalde zaken mooier voorgesteld dan ze waren. Interessant vind ik het dan te zien een standaard Steyr truck met een iets afwijkende cabine wel als Hocke-Steyr wordt gezien.

Ik kan het moeilijk bewijzen, maar daar is dit een forum voor, daar kunnen meerdere mensen wat bijdragen en we kunnen zien in hoeverre we het eens kunnen worden of niet. Ik kan enkel zeggen wat ik hier zie, namelijk een duidelijk chassis, zoals vroeger gewoonlijk was. Dit chassis is eentje van White, gezien het logo in de radiateur en uitgerust met een Kromhout-motor, vanwege het logo op de grille zelf.

In een bron wordt van White-Kromhout gesproken, waarmee de titel in ieder geval fout is. Daarmee is niet bewezen dat het bestaan heeft, maar Wallast lijkt me een relatief betrouwbare bron in deze? Ook is niet gezegd dat "mijn" foto datgene is wat in het boek beschreven wordt.

Het lijkt me - maar daarin lijk ik hier alleen te staan - dat het merk White-Kromhout het voordeel van de twijfel heeft, want hier is een foto te zien van wat erg lijkt op hoe zoiets uit zou zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2010, 21:12 
Oud-Roerganger

Martin Wallast heeft veel goeds gedaan voor de truckhistorie, zonder hem zou er een stuk minder uitgegeven zijn op dat gebeid in onze taal, maar niemand is heilig, ook hij niet. Hoe meer je je in de geschiedenis van bedrijfsvoertuigen verdiept, hoe meer fouten je in zijn artikelen en boeken tegen komt. En toch vind ik het enorm jammer dat ik hem nooit een hand heb kunnen geven, had hem graag ontmoet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 nov 2010, 19:01 
Bijenkoningin

Een waar woord Alex, niemand is heilig en een ieder maakt fouten. En inderdaad heeft Martin veel gedaan om de Nederlandse vrachtwagengeschiedenis in kaart te brengen, en dat terwijl zijn eerst boek nog geens over vrachtwagens ging. Maar over autobussen. Maar we moeten ook niet vergeten dat er naast een Martin Wallast nog een aantal personen bezig was met de Nederlandse vrachtwagengeschiedenis, alleen zijn deze nooit op de voorgrond gekomen door een feit als een boek uit te geven. Wel waren ze vaak een bron van kennis voor schrijvers als een Martin Wallast.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur