Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 07 dec 2019, 08:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 okt 2011, 20:55 
Offline
Bijenkoningin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 okt 2009, 20:54
Berichten: 7089
Woonplaats: Schijndel
Ik zal proberen aan de hand van foto's die al op BBF geplaatst zijn de verschillen te laten zien tussen DAF-types die op elkaar lijken.
Ik weet niet bij alle types alle verschillen, ik zal de meest opvallende noemen, aanvullingen via PB zijn natuurlijk welkom, zodat dit overzicht duidelijk blijft.

Bij de grote jongens beginnen:
95, 95XF, XF95 en XF105

95 van de 1e serie, met slaapcabine (deze heeft de optionele stalen onderbumper):
Afbeelding

95 van de 1e serie, met topsleeper (met de standaard onderbumper):
Afbeelding
De eerste serie was leverbaar met 310, 350 en 380pk motoren. Dit staat in kleine cijfers naast '95' in de grill. (Werd door somminge individuen wel eens veranderd in andere waarden. Bij oude voertuigen zijn de aanduidingen in de grill ook wel 'verdwenen')

95 van de 2e serie, met SpaceCab:
Afbeelding

95 van de 2e serie met dagcabine:
Afbeelding
De 2e serie werd leverbaar vanaf 1989, met het veranderen van het logo en de beursgang. Een jaar later werden de nieuwe motoren leverbaar: 330, 360 en 400pk motoren, later ook 430pk.

Belangrijkste zichtbare verschillen tussen 1e en 2e serie zijn:
-de bumpers: bij de 1e serie zit er nog een dwarse streep in het midden, later niet meer. (Zie rode pijl)
-de letters DAF zijn vervangen door het nieuwe DAF-logo.

95 van de 2e serie met SuperSpaceCab en 500pk Cummins:
Afbeelding
Fotograaf/Bron: paulb

De SuperSpaceCab komt later in de 2e serie (als 1e vernieuwing na de doorstart van DAF), duidelijk herkenbaar aan het hogere dak dan de SpaceCab (zie rode pijl)
en de 10cm langere cabine (blauwe pijl). Bij de 500PK uitvoering staat de cabine hoger op het chassis. Dit is herkenbaar aan de bumper en de hogere zwarte rand, onderaan de zijkant van de cabine (groene pijlen)

_________________
Groeten,

Arnold

Je moet de mening van de meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
als je deelt krijg je meer
Vroege vogel 2012, 2013, 2014 en 2015


Laatst bijgewerkt door Arnold T op 04 nov 2013, 19:57, in totaal 5 keer bewerkt.
andere manier van aanvullen, detail bumper toegevoegd


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 okt 2011, 20:56 
Offline
Bijenkoningin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 okt 2009, 20:54
Berichten: 7089
Woonplaats: Schijndel
De opvolger van de 2e generatie is de 95XF. Deze is herkenbaar aan de rechte strepen in de grill (groene pijl, de 1e en 2e serie hadden afgeronde hoeken),
in de grill staat XF achter 95 (chroomvlak met zwarte letters, rode pijl), de cabine staat net zo hoog als de 500pk uitvoering, maar de zwarte rand is nette beplating in de cabinekleur (blauwe pijl),
de tredes zijn afgedenkt door de verder naar beneden doorlopende deur (gele pijl),
De uitlaatdemper is rond en met een metaalkleurige deksel afgedekt (oranje pijl). De bumper heeft een zwarte grill die naar onderen tabs toeloopt (paarse pijl).
Er waren 3 cabine varianten, allen slaapcabines, allen net zolang als de SuperSpaceCab uit de 2e serie 95:
ComfortCab (platdak):
Afbeelding

SpaceCab:
Afbeelding

SuperSpaceCab:
Afbeelding

_________________
Groeten,

Arnold

Je moet de mening van de meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
als je deelt krijg je meer
Vroege vogel 2012, 2013, 2014 en 2015


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 okt 2011, 20:57 
Offline
Bijenkoningin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 okt 2009, 20:54
Berichten: 7089
Woonplaats: Schijndel
Hierna komt de XF95. Deze is herkenbaar de grill: DAF staat nu rechts (voor de kijkers links ;) ) en XF staat links (groene pijlen).
De grill zelf loopt naar onderen taps toe (blauwe pijl).
De hoekspoilers zijn lager geworden(paarse pijl).
Daarnaast zijn de koplampen aangepast, in de vorige versie waren deze rechthoekig.
Verder zijn dezelfde 3 cabine varianten leverbaar. Hier wordt alleen de SpaceCab getoond:
Afbeelding
Fotograaf/Bron: Harm Adams

_________________
Groeten,

Arnold

Je moet de mening van de meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
als je deelt krijg je meer
Vroege vogel 2012, 2013, 2014 en 2015


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 okt 2011, 20:58 
Offline
Bijenkoningin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 okt 2009, 20:54
Berichten: 7089
Woonplaats: Schijndel
Als voorlopig laatste in deze serie de XF105. Deze is herkenbaar aan de verder naar onderen doorlopende bumpergrill (groene pijl). Ook de normale grill is veranderd,
de openingen zijn groter in de bovenste 'streep' met maar 2 rijen openingen (rode pijl). De middelste streep is nu dicht. De SuperSpaceCab is geheel vernieuwd (paarse pijl).
Deze is in veel gevallen uitgerust met grote opvallende lampen (blauwe pijl). (als deze er niet zitten, zitten hier kleine ronde toplichtjes). In de onderspoiler zitten kleinere mistlampen (oranje pijl).
Ook de XF105 is in 3 cabine varianten leverbaar.
Ik laat alleen de SpaceCab en de SuperSpaceCab zien:
SpaceCab:
Afbeelding
Fotograaf/Bron: Louis

SuperSpaceCab
Afbeelding
Fotograaf/Bron: Harm Adams

_________________
Groeten,

Arnold

Je moet de mening van de meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
als je deelt krijg je meer
Vroege vogel 2012, 2013, 2014 en 2015


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 okt 2011, 21:03 
Offline
Bijenkoningin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 okt 2009, 20:54
Berichten: 7089
Woonplaats: Schijndel
De volgende serie die aan bod komt is de 65/75/85-serie. Deze begon begin jaren 90 met de 75 en 85. Vlak voor het faillisement werd de 65 geintroduceerd op het Bedrijfsautosalon in Brussel.
De 65's zijn tot op heden alemaal 2-assige bakwagens, zonder aanhangwagen-aansluiting (volgens de specificaties, er zijn natuurlijk uitzonderingen.....). Dit is een belangrijk verschil met de 75 die wel als trekker en als 2 en 3-assige bakwagen wordt geleverd.
De 85 wordt geleverd als trekker als ook als 2,3 en 4 assige bakwagen.
Voor alle series was een dagcabine en een slaapcabine leverbaar.

Alle cabines uit deze series zijn herkenbaar aan de kenmerkende knik is de zijkant van de cabine (ca. 15 cm onder het raam), zie de groene pijl bij de 1e foto.
Het enige optische verschil tussen de 65 en 75 is zichtbaar in de grill (cijfers 65 en 75, zie groene pijl bij de DAF 75)
Verder onderscheid tussen de 65/75 en de 85 is voornamelijk dat de 85 10 cm hoger op het chassis staat.
Alle types van deze serie hebben naast het nummer 65/75/85 het aantal PK's staan (net als bij de originele DAF95's)
Dit is bij de originele serie herkenbaar aan de bumper en aan de zwarte brede kunststof rand aan de zijkant, onder de deur (zie rode pijl).



Uitgangspunt:
DAF 65:
Afbeelding
(foto van Pieter-Jelke)

DAF 75 (het enige zichtbare verschil is hier met de groen pijl aangegeven):
Afbeelding
(foto van Ditzj)

DAF 85 (dagcabine):
Afbeelding

DAF 85 (slaapcabine):
Afbeelding
(foto Wietze)

Afwijking hierop was de 4x4 uitvoering van de 65 en 75: deze stonden ook 10cm hoger en gebruiken hiervoor dezelfde bumper en zwarte kunststof rand als de 85. (zie de groene pijlen)
65 4x4
Afbeelding

75 4x4
Afbeelding
(foto van Steyrman)

Om het eenvoudig te houden: het 4x4 brandweer type FFV75 gebruikte wel de normale bumper, maar ook de brede kunststofrand (zie resp. groene en blauwe pijl)
FFV75 4x4
Afbeelding

_________________
Groeten,

Arnold

Je moet de mening van de meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
als je deelt krijg je meer
Vroege vogel 2012, 2013, 2014 en 2015


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 okt 2011, 21:26 
Offline
Bijenkoningin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 okt 2009, 20:54
Berichten: 7089
Woonplaats: Schijndel
Volgende Serie is de eerste generatie CF. Er zijn weinig veranderingen in de vorm, maar wel een paar aan het uiterlijk:
-Achter 65/75/85 staat niet meer in het klein het aantal PK's, maar de aanduiding CF (groene pijlen)
-Op de deur, onderin het voorste hoekje staat nu 2 korte regels tekst, bovenste: DAF; onderste: CF + pk's (rode en blauwe pijlen):

65CF:
Afbeelding

75CF:
Afbeelding

85CF:
Afbeelding

_________________
Groeten,

Arnold

Je moet de mening van de meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
als je deelt krijg je meer
Vroege vogel 2012, 2013, 2014 en 2015


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 okt 2011, 21:44 
Offline
Bijenkoningin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 okt 2009, 20:54
Berichten: 7089
Woonplaats: Schijndel
Na deze kleine aanpassing kwam de grote facelift. De karakteristieke richtingaanwijzers naast de grill verdwenen weer naar de traditionele plek, naast de koplampen (groene pijl).
De verdere 'look' kwam weer overeen met de XF95 (en de latere XF105), vooral herkenbaar aan de grill met DAF rechts en CF links (rode pijl), de ondergrill (blauwe pijl) en de koplampen (paarse pijl).
Wat wel bleef was de knik in de zijkant.
De verschillen tussen de CF65 en de CF75 zijn weer minimaal, het is nu alleen nog op de deur te lezen. De CF85 staat weer 10cm hoger dan de CF65/CF75.
CF65:
Afbeelding
[Foto: René Henkes]

CF75:
Afbeelding
[Foto: Harm Adams]

CF85:
Afbeelding

De achterzijde van de cabine steekt 10cm verder naar achteren, wat in geval van de slaapcabines een 10 cm brede bed oplevert (groene pijl, ; dit is al een uitvoering met Euro5 of EEV).
Afbeelding
[foto: DAF ]
Tevens komt er een SpaceCab versie van de CF.
CF85 SpaceCab:
Afbeelding
[Fotograaf: Louis]

Met de XF105 (en dus Euro5-motoren) kwam het chromen randje op de onderste grill (groene pijl). Dit randje zit ook op de uitvoeringen met de nog schonere EEV-motoren.
Ook de uitlaat demper komt van de XF105 af (blauwe pijl). Verder zijn ook de spiegels aangepast, ook meer in lijn met de XF105 (paarse pijl) en de (optionele) mistlampen (oranje pijlen)
CF65:
Afbeelding
[foto: Harm Adams]

CF75:
Afbeelding
(zonder de optionele mistlampen)

CF85:
Afbeelding
[foto: Harm Adams]

Afbeelding
[foto: DAF]


Vlak daarna komt DAF ook met 'Sky-lights' de geintegreerde lampen van de XF105) als optie in de SpaceCab van de CF (rode pijlen):
Afbeelding

_________________
Groeten,

Arnold

Je moet de mening van de meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
als je deelt krijg je meer
Vroege vogel 2012, 2013, 2014 en 2015


Laatst bijgewerkt door Arnold T op 23 nov 2011, 21:17, in totaal 2 keer bewerkt.
vergeten details toegevoegd


Omhoog
 Profiel  
 
Ongelezen berichtGeplaatst: 26 okt 2013, 20:50 
Offline
Bijenkoningin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 okt 2009, 20:54
Berichten: 7089
Woonplaats: Schijndel
Opvolger van de DAF-GINAF 'specials' was de DAF 3300 Supervolume. Deze kenmerkte zich door dezelfde ingekorte cabine, maar dan met een topsleeper die naar voren uitstak en zo iets meer slaapruimte voor de chauffeur opleverde. Deze cabines waren wel kantelbaar en het motorblok bevond zich er ook onder. Hierdoor stonden de cabines hoger op het chassis. Omdat er minder ruimte onder de cabine was, was de radiator aan de rechterzijde van het chassis geplaatst. Bij de Van Swieten Ginafs stond de vooras verder naar achteren ten opzichte van de DAF combinaties. (dit was bij andere DAF-GINAF's niet altijd het geval, zoals bij Trio en MUR)
Afbeelding
links de DAF-Ginaf MAG 2800turbo, rechts de DAF FAG 3300Turbo Intercooling Supervolume

Afbeelding
links de DAF-Ginaf MAG 2800turbo, rechts de DAF FAG 3300ATi Supervolume

Afbeelding
DAF-Ginaf MAG 2800turbo

Afbeelding
DAF FAG 3300ATi Supervolume

_________________
Groeten,

Arnold

Je moet de mening van de meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
als je deelt krijg je meer
Vroege vogel 2012, 2013, 2014 en 2015


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling