dafstuff schreef:
In het boek "Geschiedenis van de DAF Aanhangwagen fabriek" van Frans X.A. Schmiermann (Uitg. Aprilis) staan achterin bij de productieaantallen:
1974: Zware NAT 2800-serie (zogenoemde Paystartruck) 15 stuks
1975: Zware NAT 2800-serie (zogenoemde Paystartruck) 7 stuks
gezien de jaartallen en de omschrijving moet NAT2800 een typefout zijn en betreft het hier de NAT 2500. Het zou dan totaal gaan om 22 exemplaren.
DAF International Paystar 6 x 4 kipper, type NAT 2505.Als een eerste teken van de samenwerking tussen DAF en International stond op de stand te Brussel een zwaar Amerikaans 6 x 4 kipper chassis uit de Paystar 5000 serie. Dit typisch Amerikaanse torpedo frontchassis was geschikt voor een totaalgewicht van 34 ton, waarvan 27 ton op het tandemstel. Hoewel de naam International op de neus prijkte, huisde onder de motorkap de DAF 11,6 dieselmotor type DKA met een vermogen van 230 DIN pk. Daarachter was een Fuller RTO 9513 versnellingsbak met 13 versnellingen en naschakel groep gemonteerd.
Later in het jaar, op de I.A.A. te Frankfurt (1972) stond hetzelfde chassis met een iets gewijzigd front, nu onder naam de DAF, type NAT 2505 en naar keuze leverbaar met het 20 tons DAF tandemstel 2255 T of het zware 26 tons tandemstel 2676 T.
In het eerste geval resteerde een bruto laadvermogen van 17770 kg. En bij de typen met het 26 tons stel was dit 23700 kg, hetgeen ze alleen geschikt maakte voor het zware werk buiten de openbare wegen. De wielbasis van beide typen was 5,08 meter. Het bleek dat er in ons land en in België weinig belangstelling voor dit zware chassis bestond en er werden enkele exemplaren verkocht.
(Bron: Truckstar DAF van verleden tot heden. Door M.Wallast, blz.143)
Ik heb nu foto's van 6 auto's van NILO, 1 x Allers (Ned.) 1 x van den Keybus(belgie), 2 x een franse kipper en een Spaanse circuswagen was eerst opgebouwd met een betonmixer.
Toon
Ps. hoe zet je hier foto's op ?