Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 07 jun 2023, 00:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 nov 2008, 17:35 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
Alexxxxx schreef:
HMW
Van 1937 tot en met 1940 te Antwerpen
Andere producten van deze firma zijn bij mij niet bekend.

HMW, staat voor H.M. Willems, de naam van de oprichter.

Meer informatie over dit merk kun je hier vinden: The Illustrated Encyclopedia of Trucks and Buses, Transmobiel 5/85, http://www.mtc.de.vu

Van: transportmuseum.be:
Willems 1935-1949



Adolphe Willems was een belangrijke figuur op de vrachtwagenafdeling van Minerva te Antwerpen. Toen Minerva begin de jaren dertig in financiële moeilijkheden geraakte, verliet hij het bedrijf om een eigen werkplaats op te richten aan de Lange Elzenstraat. De eerste jaren legde hij zich toe op het herstellen van trucks van alle merken.
In 1935 werd met de hulp van enkele vennoten het bedrijf omgevormd tot "Anciens Etablissements Ad. Willems SA" en legde men zich toe op het bouwen van trucks en bussen op bestelling. Onder leiding van ingenieur TH. Asselheim werd elk voertuig volledig op maat van de klant gebouwd.
Als krachtbron kon de klant kiezen uit benzine- en dieselmotoren. De meeste klanten opteerden voor de Humboldt-Deutz diesel met een van electron gegoten carter. Na aankomst uit Duitsland werden de motoren volledig gedemonteerd, daarna gecontroleerd en weer gemonteerd. Dan draaiden zij acht uur op een proefbank alvorens in het chassis te worden geplaatst. Dit chassis werd geleverd door gespecialiseerde Belgische firma's terwijl de versnellingsbakken en assen werden ingevoerd uit de Verenigde Staten.
In de werkplaats konden drie chassis tegelijkertijd worden geassembleerd en de jaarproduktie van Willems variëerde van 50 tot 80 voertuigen per jaar. Het personeelsbestand bedroeg gemiddeld een zestigtal werknemers.
Adolphe Willems bouwde in de vooroorlogse jaren een goede reputatie op door stipte leveringen en een hoge kwaliteit van het geleverde werk. Aan dit alles kwam evenwel een eind toen in 1940 de werkplaatsen van Willems werden opgeëist door de Duitse bezetter. Na de oorlog werden nog werkzaamheden uitgevoerd maar eind jaren veertig verdween ook deze Belgische constructeur voorgoed.

Bronnen:
De Geschiedenis van de Belgische auto (Kupelian)
Per autocar door de twintigste eeuw (Albert Van Huizen)
Groep Waaslandia sinds 1924 onderweg (iov Frank Van Hool)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 nov 2008, 18:18 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172853
buttonfreak schreef:
Jonckheere werd bij mijn weten in 1998 overgenomen, vanwaar de einddatum 2003?


Ik heb niet als einddatum gekozen voor wanneer het is overgenomen. DAF is ook een keer of wat overgenomen,maar is steeds DAF. 2003 werd de naam van de VDL dochters gewijzigd door de toevoeging, dus een nieuwe naam, dus een einddatum voor het 'oude' Jonckheere.

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 nov 2008, 19:36 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
Alexxxxx schreef:
buttonfreak schreef:
Jonckheere werd bij mijn weten in 1998 overgenomen, vanwaar de einddatum 2003?


Ik heb niet als einddatum gekozen voor wanneer het is overgenomen. DAF is ook een keer of wat overgenomen,maar is steeds DAF. 2003 werd de naam van de VDL dochters gewijzigd door de toevoeging, dus een nieuwe naam, dus een einddatum voor het 'oude' Jonckheere.

logisch


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 17:05 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
Alexxxxx schreef:
Jenatzy
Van 1899 tot en met 1901X te Brussel en Parijs
Andere producten van deze firma zijn elektrische personenwagens en rubber.

Het bedrijf van Camile Jenatzy was gevestigd te Brussel, maar de bedrijfswagens werden voor dit bedrijf in Parijs gebouwd.

Meer informatie over dit merk kun je hier vinden: The Illustrated Encyclopedia of Trucks and Buses, Het Groot Guinness Auto Boek

zover ik kan nagaan zijn alle personen- vracht- en andere wagens in Parijs gebouwd. Hij bouwde enkele personenwagens in Luik bij Martini. Geen vrachtwagens en derhalve weet ik niet of je dit een Belgisch merk kan noemen... Het belgische bedrijf was echter een fabrikant van banden, de wagenfabriek heette ook anders: Compagnie Internationale des Transports Automobiles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 17:08 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
Alexxxxx schreef:
Belgica
Van 1901 tot en met 1909
Andere producten van deze firma zijn bij mij niet bekend.

Wellicht heeft dit bedrijf enkel bussen of bestelwagens gebouwd, maar het is aannemelijk dat er ook vrachtwagens gebouwd zijn.

Meer informatie over dit merk kun je hier vinden: The Illustrated Encyclopedia of Trucks and Buses


truckproductie pas vanaf 1905, na fusie met US-Brevets Mathieu.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 17:21 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
Alexxxxx schreef:
Snoeck
Van 1901 tot en met 1905 te Ensival
Andere producten van deze firma zijn personenwagens (deels Bolide licentie), buschassis en textielmachines

Waarschijnlijk werd hetzelfde chassis zowel voor de personenwagens, bussen alsook de vrachtwagens gebruikt.

Meer informatie over dit merk kun je hier vinden: Transmobiel 80, Het Groot Guinness Auto Boek

naar mijn informatie bouwde het inderdaad Bolides in licentie, maar vrachtwagens in 1902. Autoproductie werd dat jaar nog stilgelegd en men ging over tot machinefabricage.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 17:24 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
buttonfreak schreef:
Alexxxxx schreef:
Foidart
Van 1914 tot en met 1914 te Brussel
Andere producten van deze firma zijn bij mij niet bekend.

M. Foidart heeft niet het beste moment gekozen om vrachtwagens te gaan produceren, want vlak na aanvang daarvan brak de Eerste Wereldoorlog uit. Daardoor bleef het bij enkele prototypen voor stoomtrucks.

Meer informatie over dit merk kun je hier vinden: The Illustrated Encyclopedia of Trucks and Buses

Ik heb geen Foidart, maar een Floidart:
http://www.deautogids.nl/auto/merk.asp? ... +Rosenthal

nee, het is WEL geschreven als Foidart. Foidart & Rosenthal, dus. Echter de truck waar je het over hebt in 1914 is een stoomtruck die de naam Foidart heeft.
Ik zat fout.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 17:28 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
Ruhl bouwde tussen 1900 en 1907, het jaar dat o.a. Altena en Spyker in Nederland de das omdeed, auto's. Mijn boek rept over een sleepwagen van het merk dat in 1943 (!) nog dienst deed van dit merk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 17:29 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
Longtin, een merk dat tussen 1902 en 1904 conventionele vrachtwagens bouwde. kettingaandrijving en paarsgewijs gegoten cylinders.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 17:37 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
Bastin, opgericht door Josph Bastin uit Luik, bouwde rond 1912 enkele (militaire) vrachtwagens, die kennelijk zonder onvrijwillig oponthoud een test doorstonden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 17:44 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
Preud'homme bouwde in 1912 een vrachtwagen, waarvan de motor onder de zitting zat, zodat er een grotere laadbak op kon.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 17:54 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
PM uit Sclessin bouwden 10-tons trucks rond 1924 tot 1929.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 17:57 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
SACA uit Etterbeek verbouwde Ford's model T met een verbeterde cylinderkop en een speciaal daarvoor gebouwd chassis tot vrachtwagens tussen 1924 en 1927


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 nov 2008, 18:00 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
Mateco (Material Colonial) bouwde tussen 1926 en 1928 vrachtwagens met 4-cylinder motor die een 4-tons last kon meenemen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 dec 2008, 22:03 
Offline
Duizendpoot

Geregistreerd: 02 jan 2007, 22:48
Berichten: 1464
Woonplaats: België
De Voghel
Denonville
Magistral
Ragheno
HMW
Willems
SCH

meer details op mijn site.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling