Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 19 okt 2019, 16:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 okt 2009, 20:07 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172688
Zo ziet een versnellingsbak er van de binnenkant uit.
Afbeelding

En dit is de buitenkant.
Afbeelding
ZF EcoLife.

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 okt 2009, 20:15 
Offline
Badeendje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2009, 18:08
Berichten: 670
Woonplaats: Onder de rook van Rotterdam
Even een toevoeging op deze wel heel summiere uitleg van de versnellingsbak.... :D

Omdat de verbrandingsmotor hoge toerentallen moet draaien om behoorlijke prestaties te kunnen leveren, kan deze niet - althans niet constant - direct met de aangedreven wielen zijn verbonden. Het toerental van de motor moet dus worden afgestemd op dat van de wielen. Dat is de taak van de versnellingsbak . Deze term is eigenlijk verkeerd gekozen; 'vertragingsbak' zou beter zijn, want hij vertraagt in wezen het toerental van de ingaande as (vanaf de krukas ) ten opzichte van het toerental van de uitgaande as (naar de wielen toe) en verhoogt aldus de trekkracht .

Stukje historie:(altijd leuk)
Tot circa 1950 hadden alle auto's een drieversnellingsbak of een vierversnellingsbak . De eerste personenauto met een vijfversnellingsbak was de Fiat 1900 uit 1952.

_________________
Forumzindelijk: Bewust over alles zeiken...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 okt 2009, 20:19 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172688
Waarom is een schakelpatroon vaak in de vorm van een H, en niet bijvoorbeeld een I of een W?

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 okt 2009, 20:27 
Offline
Enigma
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2005, 15:47
Berichten: 10530
Toevoeging: die foto's zijn van een automatische versnellingsbak met planetaire tandwielen. Bij de veel auto's met een manuele versnellingsbak (hoe het bij de vrachtauto's zit weet ik niet) draait, als de versnellingsbak in de hoogste versnelling staat, de krukas even snel (of soms zelfs nog sneller) als de wielen.

Alexxxxx schreef:
Waarom is een schakelpatroon vaak in de vorm van een H, en niet bijvoorbeeld een I of een W?


Bij elke auto hetzelfde patroon voorkomt verwarring. Daarbij was vroeger het patroon in de vorm van een H omdat dat beter uit kwam met het inwendige van de versnellingsbak. Toen zat de pook vaak rechtstreeks op de bak gemonteerd. Tegenwoordig is dat vaak niet meer zo en zou je, met een ander stangenstelsel, waarschijnlijk wel een ander schakelpatroon kunnen maken.

Overigens is het schakelpatroon in 99% van de gevallen wel een H, maar dan kan het best zijn dat de 1e versnelling niet links-boven zit maar ergens anders. Denk hierbij aan de Citroën 2cv. Daarbij zit de achteruit versnelling op de plaats waar je de eerste versnelling zou verwachten en de eerste versnelling op de plaats waar je de 2e versnelling zou verwachten. Alle versnellingen zijn als het ware 1 positie opgeschoven.

Bij trekkers (landbouwvoertuigen) kunnen de posities van de verschillende versnellingen zelfs helemaal door elkaar staan ! Dan heb je bijvoorbeeld de 1e versnelling rechts-boven, de 2e versenelling links-boven, de 3e versnelling links-onder en de 4e versnelling rechts-onder.

_________________
Die van jou is misschien dikker of langer, maar die van mij komt tenminste omhoog !

Luctor et emergo !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 okt 2009, 21:33 
Offline
Grunneger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 aug 2007, 21:59
Berichten: 10278
Woonplaats: doezum
Mijn leraar autotechniek werd altijd een beetje pissig als je het woord versnellingsbak gebruikte
"Het is een gangwissel" zei hij dan :)

_________________
Angst is moar veur eem', spiet is veur altied.

johannes@buzzybeeforum.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 okt 2009, 21:48 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80931
Woonplaats: Friedrichshafen
Alexxxxx schreef:
Zo ziet een versnellingsbak er van de binnenkant uit.
Afbeelding

En dit is de buitenkant.
Afbeelding
ZF EcoLife.


Even wat uitleg over deze bak, is tenslotte de bak waaraan ik ook werk (iig de software die in het zwarte kastje zit die erop geschroefd is :))
Het is een "Lastschaltgetriebe" of ook wel (vol)automaat die dus anders werkt dan een handgeschakelde of geautomatiseerde versnellingsbak. Die zien er van binnen ook heel anders uit.
Deze bakken kunnen onder vollast schakelen, dus zonder krachtonderbreking aan de uitgaande as.

Bovenste foto:
Links zit de koppelomvormer met daarin geintergreerd de lock-up (overbrugging) en een torsiedemper (beide links ervoor).
De koppelomvormer is een hydraulische koppeling die het draaimoment van de motor verhoogt al naar gelang het toerenverschil over de koppelomvormer (de ingang en uitgang zijn niet vast met elkaar verbonden maar dragen hun krachten aan elkaar over door de stroming van olie ertussen). De lock-up kan de in- en uitgang met elkaar verbinden zodra het voertuig op gang is en de motor niet meer te laag in toeren moet draaien.

Uit de koppelomvormer komt de as die de bak in gaat, daarop zie je een tandwiel dat de oliepomp aandrijft, die ligt onderin de bak. Na de tussenwand komt de retarder, een hydraulische rem waarme slijtagevrij geremd kan worden.

Nu begint de eigenlijke versnellingsbak. Ten eerste zijn er 2 ingangskoppelingen die de as uit de koppelomvormer op 2 verschillende plaatsen met de tandwielenset kunnen verbinden. De tandwielset met 3 planetaire stelsels komt daarna, eromheen liggen 3 remmen die de losse stelsels kunnen afremmen om zo een overbrengingsverhouding te creeeren.
Het einde van de tandwielset is dan de uitgaande as waaraan de cardanas geschroefd wordt die naar de achteras toe gaat.
Al die remmen en koppelingen worden met olie gevuld en die lamellen staan ook in olie, zijn dus natte koppelingen.
Onderin ligt de hydrauliek, hier niet zichtbaar, maar een erg belangrijk onderdeel van dit soort bakken.

Aan de achterkant van de bak hangt nog een grote warmtewisselaar (ook wel gewoon koeler genoemd) die de hitte die de retarder produceerd aan het koelwater afgeeft.

Aan de andere kant van de bak zien we de 2e koeler, deze koelt de olie van het carter.

Oh ja, we hebben 6 versnellingen. Bereik is van 3,36 tot 0,64, de 4e is 1:1. De 5e en 6e zijn dus echte versnellingen, 1-3 zijn vertragingen en 4 is de directe verbinding.
De koppelomvormer geeft (afhankelijk van de uitvoering) maximaal een verhoging van iets meer als 2x.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 okt 2009, 18:03 
Offline
Bijenkoningin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 feb 2008, 21:48
Berichten: 4074
Woonplaats: Marum
2cv schreef:
Bij elke auto hetzelfde patroon voorkomt verwarring. Daarbij was vroeger het patroon in de vorm van een H omdat dat beter uit kwam met het inwendige van de versnellingsbak. Toen zat de pook vaak rechtstreeks op de bak gemonteerd. Tegenwoordig is dat vaak niet meer zo en zou je, met een ander stangenstelsel, waarschijnlijk wel een ander schakelpatroon kunnen maken.

Overigens is het schakelpatroon in 99% van de gevallen wel een H, maar dan kan het best zijn dat de 1e versnelling niet links-boven zit maar ergens anders. Denk hierbij aan de Citroën 2cv. Daarbij zit de achteruit versnelling op de plaats waar je de eerste versnelling zou verwachten en de eerste versnelling op de plaats waar je de 2e versnelling zou verwachten. Alle versnellingen zijn als het ware 1 positie opgeschoven.

Bij trekkers (landbouwvoertuigen) kunnen de posities van de verschillende versnellingen zelfs helemaal door elkaar staan ! Dan heb je bijvoorbeeld de 1e versnelling rechts-boven, de 2e versenelling links-boven, de 3e versnelling links-onder en de 4e versnelling rechts-onder.

Bij de Scania zit de 1 ook linksonder :gert:. En ik heb een keer met een Massey-Ferguson gereden die de 3 en de 4 'omgekeerd' had, de 4 rechtsboven en de 3 rechtsonder. En maar foeteren dat dat ding in de 3de bijna niet wilde trekken en toen ik 'over zou schakelen' vloog ik zowat met m'n kop door het voorraam. Ja eikel, had je maar op de pook moeten kijken.

Ik heb me toevallig van de week afgevraagd waarom de bediening (gebruikers-interface 8)) van (vrachtauto)-automaten niet meer gestandaardiseerd is.

_________________
Mijn Youtube-favorieten 8)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 jan 2012, 11:38 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80931
Woonplaats: Friedrichshafen
Afbeelding
Merk en type: Allison volautomaat
Eigenaar: -
Land van herkomst: Frankrijk
Locatie: Solutrans - Lyon
Datum: 02-12-2011
Fotograaf/Bron: Harm Adams
Bijzonderheden:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 jan 2012, 13:23 
Online
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 29615
Woonplaats: Westerwolde
2cv schreef:
als de versnellingsbak in de hoogste versnelling staat, de krukas even snel (of soms zelfs nog sneller) als de wielen.

Dat heet een price direct toch?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 jan 2012, 13:30 
Offline
verdwaalde Nederduitser

Geregistreerd: 13 okt 2007, 18:21
Berichten: 80931
Woonplaats: Friedrichshafen
2cv schreef:
Toevoeging: die foto's zijn van een automatische versnellingsbak met planetaire tandwielen. Bij de veel auto's met een manuele versnellingsbak (hoe het bij de vrachtauto's zit weet ik niet) draait, als de versnellingsbak in de hoogste versnelling staat, de krukas even snel (of soms zelfs nog sneller) als de wielen.


Als het een 1:1 overbrenging is idd, dan gaat de kracht ook niet meer via de parallel verlopende set tandwielen/as, maar direct over de hoofdas.

De uitspraak dat het gelijke snel draait als de wielen klopt niet, want daar zit altijd nog een differentiaal tussen die ook weer een overbrenging heeft.

De automatische bak van ZF hier boven heeft trouwens in zijn 4e versnelling een 1:1 overbrenging, de 5e en 6e zijn ook kleiner als 1 (dus echte versnellingen).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 jan 2012, 19:00 
Offline
Bijenkoningin

Geregistreerd: 15 nov 2010, 20:32
Berichten: 5657
maar nu even terug naar tractoren , het massey dyna systeem hoe werkt dat dan want dan hoef je alleen een pookje naar voren of naar achteren te drukken om omhoog of omlaag te schakelen , weet iemand hoe dit zit?

_________________
No Farmers No Food


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 jan 2012, 19:09 
Offline
Gevaarlijke Gek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 aug 2008, 16:02
Berichten: 2435
Woonplaats: Franeker.
Pieter-Jelke schreef:
maar nu even terug naar tractoren , het massey dyna systeem hoe werkt dat dan want dan hoef je alleen een pookje naar voren of naar achteren te drukken om omhoog of omlaag te schakelen , weet iemand hoe dit zit?


Dat klinkt als een automaat en zo te lezen gebruiken ze o.a een CVT.

Hier is een leuk paginaatje met nogal wat uitleg : http://www.masseyferguson.nl/techniek/t ... -bediening

_________________
"It's the wiring,stupid!"
Hier kom ik veel
Hij laat me dus met andere ogen kijken naar iets wat ik al heel lang ken, en dat vind ik leuk.
Mijn verslaving


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 jan 2012, 19:12 
Offline
Bijenkoningin

Geregistreerd: 15 nov 2010, 20:32
Berichten: 5657
Tom van der Elst schreef:
Pieter-Jelke schreef:
maar nu even terug naar tractoren , het massey dyna systeem hoe werkt dat dan want dan hoef je alleen een pookje naar voren of naar achteren te drukken om omhoog of omlaag te schakelen , weet iemand hoe dit zit?


Dat klinkt als een automaat en zo te lezen gebruiken ze o.a een CVT.

Hier is een leuk paginaatje met nogal wat uitleg : http://www.masseyferguson.nl/techniek/t ... -bediening


dankje bij de baas waar ik werk rijdt een dyna 4 , wel jammer dat die minder luxe zijn van binnen dan de dyna 6 maar het werk toch prettig. :stampen:

_________________
No Farmers No Food


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 jan 2012, 19:15 
Online
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 29615
Woonplaats: Westerwolde
Die Powershift versnellingsbakken zijn in de basis een gewone versnellingsbak waar het schakelen en koppelen geautomatiseerd is.
CVT's, wat Fendt zo'n beetje uitgevonden heeft met de Fendt Vario zijn flink verzwaarde Variomatics.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 jan 2012, 19:21 
Offline
Bijenkoningin

Geregistreerd: 15 nov 2010, 20:32
Berichten: 5657
nee want een fendt vario is geheel traploos , en dat dyna hoef je alleen de gas is te drukken.

_________________
No Farmers No Food


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling