Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 19 okt 2019, 16:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Naafreductie
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 feb 2013, 02:39 
Ei

Ik heb laatst een DAF ybz3300 opgeknapt en toen ik er voor het eerst mee op de weg reed, viel het me op dat hij enorm veel koppel heeft maar daar door dus niet boven de 75km/uur uitkwam met zo'n 2000tpm. Nou vraag ik me af of iemand weet of, hoe of waar ik evt. De naafreductie kan reduseren? Want ik wil er een expedietie voertuig van maken en hoef er geen 50 ton mee te verslepen maar wil graag 80km/u kunnen rijden met 1500tpm. Alvast vriendelijk bedankt

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Naafreductie
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 feb 2013, 20:14 
verdwaalde Nederduitser

Een as met naafreductie is in feite een as met dubbele reductie. Je hebt het normale differentieel in het midden, daar is de eerste reductie en natuurlijk de verdeling van de kracht naar links en rechts.
Aan het eind van de steekas komt de naaf, daarin zit bij deze as nogmaals een reductie (vandaar ook de naam). Dit is meestal een planetaire tandwielset. Dit is een set tandwielen die samen meerdere overbrengingen kunnen vormen, afhankelijk van het aandrijvende en het remmende onderdeel. Dit soort tandwielsets wordt ook bij automatische versnellingsbakken toegepast, een uitleg hierover vind je hier: http://www.mekanizmalar.com/transmission.html

De voordelen van deze assen zijn meerdere. Ten eerste hebben ze een kleine reductie bij het differentieel, waardoor ze dus in het midden een kleinere behuizing hebben wat meer bodemvrijheid bied. Ideaal voor bouwvoertuigen dus.
Ten tweede wordt een groot deel van de kracht pas in de naaf, waar het benodigd wordt, opgebouwd door de 2e reductie. Hierdoor is de kans veel kleiner dat je steekassen gaan wringen of breken bij zware belastingen, bijv. in de bouw of bij zwaar transport.

Hoe je jouw specifieke naafreductie vastzet kan ik zo niet zeggen, dat zal aan de constructie liggen die DAF gebruikt. Je zult uit moeten vinden wat het aandrijvende onderdeel is en dit met andere deel moeten verbinden, dat de velg aandrijft. Het remmende onderdeel zul je waarschijnlijk moeten verwijderen, want dat blokkeerd anders je complete tandwielset (tenzij bij blokkeren alles meedraait, ligt aan de constructie).
Hier heeft iemand het iig ook al eens gedaan bij een Magirus camper.

zoek ook maar eens op de engelse of duitse termen voor meer resultaten bij google: hub reduction, of Planetenachse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur