Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 17 okt 2019, 11:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 okt 2006, 11:47 
Offline
Nachtpauwoog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 aug 2006, 18:47
Berichten: 783
Stelling: Iedere verbrandingsmotor is gelijk.
Daarmee wordt bedoeld dat alle motoren eigenlijk hetzelfde vermogen
leveren wanneer je dit terug gaat rekenen per liter per 1000 toeren.

Een paar voorbeelden bewijst dit:

Alfa Romeo 145 1.4 16v, 1370 cc:
103 pk bij 6300 toeren/min. =
75.18 pk//liter bij 6300 omw/min =
11.93 pk/liter per 1000 omw/min = 81 Nm/liter

Alfa Romeo 164 3.0 24v, 2959 cc:
230 pk bij 6300 toeren/min, =
76.67 pk/liter bij 6300 toeren/liter =
12.17 pk/liter per1000 omw/min = 85 Nm/liter

Alfa Romeo 156 2.0 16v, 1995 cc:
155 pk bij 6400 toeren/min, =
77.69 pk/liter bij 6400 omw/min =
12.13 pk/liter per 1000 omw/min = 85 Nm/liter

Formule 1 Ferrari, 3 liter:
800 pk bij 18000 toeren/min =
266 pk/liter bij 18000 toeren/liter =
14.81 pk/liter per 1000 omw/min = 100 Nm/liter

De eerste verbrandingsmotor van Lenoir uit 1884, 1230 cc:
1.5 pk bij 100 toeren, =
1.22 pk/liter bij 100 toeren =
12.2 pk/liter bij 1000 omw/min = (86 Nm/liter)


© Squadra-Tuning.com

Op deze pagina is nog meer interessante informatie te vinden,
o.a. onder "Wat is koppel en vermogen?".

_________________
Alfa Romeo 155 V6 2.5 12v '94 >< Daimler-Benz Unimog 406.120 U80 '70 >< Daimler-Benz Unimog 416.141 U110 '72 >< Daimler-Benz Unimog 406.120 U900 '76


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 okt 2006, 12:32 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172687
Ik ben het niet met deze steling eens. Een dieelmotor klinkt lekkerder, en ruikt lekkerder dan een benzinemotor.

En dan hebben we het nog niet eens over het verschil tussen :verliefd: luchtgekoeld :verliefd: en :N watergekoeld :N

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 okt 2006, 12:38 
Offline
Duizendpoot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 mei 2004, 11:43
Berichten: 2316
Woonplaats: Residentie Boeie!
je vergeet nog het verschil tussen 2, 4 en 6 takt.
verder laat je turbinemotoren ook buiten beschouwing.

technisch gezien is een stoommachine ook een verbrandingsmotor...

verder moet je ook kijken op welk moment het max koppel bereikt wordt.

stoommachines zitten daar al vanaf 1 omw/min :P
verbrandingsmotoren vaak rond 1500, maakt wel een wezenlijk verschil..
turbinemotoren ergens rond de 15.000

ik denk dat je appels met peren aan het vergelijken bent...

_________________
God?? Ach, dat is gewoon een poltergeist.
Live is what happens to you, while your busy making other plans.(John Lennon)
[hr]
http://www.hanomag-henschel.net


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 okt 2006, 16:55 
Offline
Enigma
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2005, 15:47
Berichten: 10530
Ik is ook nog de wankelmotor en vraag me af wat een 6 takt motor is.

_________________
Die van jou is misschien dikker of langer, maar die van mij komt tenminste omhoog !

Luctor et emergo !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 okt 2006, 18:57 
Offline
Duizendpoot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jun 2005, 15:12
Berichten: 1416
Woonplaats: Nieuw-Vennep
En de Hybride-motor dan?

_________________
'86 Honda Civic
'92 Volvo 945 B230FB H5


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 okt 2006, 19:18 
Offline
Enigma
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2005, 15:47
Berichten: 10530
Hybridemotor is in mijn ogen niet 1 motor maar 2 motoren die op elkaar afgestemd zijn.

_________________
Die van jou is misschien dikker of langer, maar die van mij komt tenminste omhoog !

Luctor et emergo !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 okt 2006, 20:45 
Offline
Zwarte Weduwe
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jul 2003, 21:41
Berichten: 821
Woonplaats: Bergambacht
De Toyota Formule 1 auto draait al 900 PK bij 19000 toeren op 3 liter. Dan ga je al weer richting de 112 Nm/liter.

En ik wil de vergelijking ook wel eens zien met Japanse auto's. Die leveren veel meer vermogen bij kleinere inhoud.

_________________
"We are each of us angels with only one wing, and we can only fly by embracing one another." -Luciano de Crescenzo-

TE AUDIRE NO POSSUM. MUSA SAPIENTUM FIXA EST IN AURE


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 okt 2006, 01:14 
Offline
Bijenkoningin

Geregistreerd: 26 apr 2003, 22:24
Berichten: 4763
Woonplaats: Eanske
De Mazda RX8 heeft een 1,3 liter Wankel-motor en levert 228 pk. Dat komt neer op 175,38 pk per liter. Dat wordt gehaald bij 8500 rpm, en heeft dus 20,6 pk per liter per 1000 omwentelingen. Wat bijna 2 keer zoveel is als jouw voorbeelden.

_________________
Mater tua criceta fuit, et pater tuo redoluit bacarum sambucus!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 okt 2006, 20:13 
Offline
Hommel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 nov 2005, 17:14
Berichten: 151
Woonplaats: ergens in Zeeland
De hele stelling is onzin 1e klasse.

Als je zo die paar voorbeelden pakt lijkt het allemaal wel te kloppen. Pak je wat meer motoren en dan bijv ook van andere merken, dan kom je op hele andere waarden. Het varieerd dan van ruw weg 60-185 Nm/liter. De hoge waarden worden o.a. gehaald door diesels en motoren met Turbo's/Superchargers.

_________________
BMW E60 M5


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 okt 2006, 20:19 
Offline
Nachtpauwoog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 aug 2006, 18:47
Berichten: 783
Ik was benieuwd naar de reacties en vond het geringe verschil tussen 's
werelds eerste verbrandingsmotor en de hedendaagse benzinemotoren uit
de vergelijking op z'n minst opmerkelijk te noemen.

Dat de stelling onjuist is, was mij vanaf het begin al duidelijk. Ik heb twee
Unimogs, een 406.120 U80 en een 406.120 U900. Beide zijn uitgerust met
hetzelfde motorblok, een Mercedes-Benz OM352. Dit is een (direct ingespoten)
6 cylinder diesel met een motorinhoud van 5,7 liter. In de U80 produceert
deze motor 80pk bij 2550/min, in de U900 125pk bij een vergelijkbaar
toerental.

Dit gegeven ontkrachtigd de stelling op dubbele wijze. Zowel door het feit
dat uit dezelfde motorinhoud en hetzelfde toertal twee verschillende
waarden gehaald worden, als door het feit dat zowel de U80 (met 37
Nm/liter) als de U900 (met 58 Nm/liter) ver onder het, door de vergelijking
gegeven, gemiddelde zitten.

_________________
Alfa Romeo 155 V6 2.5 12v '94 >< Daimler-Benz Unimog 406.120 U80 '70 >< Daimler-Benz Unimog 416.141 U110 '72 >< Daimler-Benz Unimog 406.120 U900 '76


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 okt 2006, 19:55 
Offline
Wesp
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 jan 2006, 20:39
Berichten: 147
als je een grotere diesel pomp er op zet dan krijg je meer pk bij de zelfde inhoud en toerental


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling