arievdvliet schreef:
Zeker houd ik me bij het onderwerp,maar het is een vaststelling dat lager opgeleiden veel minder problemen heb met langere werkdagen,ondanks dat er lichamelijk een grotere inspanning geleverd wordt.
Nu kan het zijn dat het met je hoofd werken meer energie vergt,en dan is het weer te verklaren natuurlijk.
Mijn opmerking is niet om jou in het harnas te jagen, maar gewoon zoals ik het reeds jaren vanaf de werkvloer zie en hoor.
Het werk van de chauffeur is
in de meeste gevallen heel afwisselend. Het is niet alleen maar zitten en rijden, maar ook laden en lossen. Daardoor is het makkelijk langer vol te houden. Een hele dag achter een computer zitten is vermoeiender, een hele dag schoffelen is vermoeiender, een leidinggevende functie waarbij veel verantwoordelijkheid zit is ook vermoeiender. De chauffeur heeft veel verantwoordelijkheid over z'n grote combinatie wanneer hij rijdt, maar tijdens het laden is het weer lichamelijke bezigheid.
Als de planning niet helemaal goed loopt, kunnen
de meeste chauffeurs dat afschuiven naar de planning. Datzelfde probleem kan bij planner veel hoofdbrekens kosten.
Gerjan schreef:
paulb schreef:
Als binnenland chauffeur blijf je een keer een doordeweekse dag thuis, en kan je de dag erna weer op je igen auto weg. De dag dat je thuis was, zat een collega op jouw vaste auto, uiteraard.
Als buitenland chauffeur, ben je ook een doordeweekse dag thuis. Maar als je dan de dag erna weer komt, is jouw auto net in Zweden of Frankrijk of waar dan ook. En mag je met een andere auto weg, want er moet natuurlijk wel gewerkt worden.
Dit verhaal gaat niet op voor de paar bedrijven die een auto een dag aan de kant zetten, maar die bedrijven worden ook schaars.
En dit verhaal gaat ook niet op voor de bedrijven die de buitenland-megasupertoplinespace een dagje op binnenland laten rijden.
Ja maar das toch een non-argument

Je hebt een
halfjaar 
de tijd om te compenseren, dus je kan ook een week thuis blijven in (bijvoorbeeld) de slappe tijd, of niet

Daarnaast kunnen binnenlandchauffeurs ook rustig de hele week van huis zijn.
Een week thuisblijven per halfjaar is niet genoeg voor de chauffeurs die 60uur/week maken. Dat wordt dan vijf week werk en een week thuis. Een goed systeem, als de auto's niet meer dan zo'n 12uur/dag rijden.
Maar veel baasjes willen de auto's zoveel mogelijk laten rijden: als de chauffeur op woensdagochtend terug komt van een rit, kan hij van de auto af, en mag een frisse chauffeur weer met die auto weg. De chauffeur die woensdag thuis kwam, mag donderdag weer weg met een andere auto.
Je kan ook vier dagen in de week gaan werken, zoals Marcel1970, maar het is natuurlijk niet haalbaar dat iedereen op maandag of vrijdag kan thuisblijven, dus zal ook doordeweeks zijn. Wanneer er langere ritten zijn, komt het niet altijd uit at de auto er weer is na een dag. Wanneer er niet genoeg chauffeurs zijn, dan kan je gewoon op een andere auto weg.
Natuurlijk zijn er binnenland ritten van meerdere dagen, en buitenland ritten van twee dagen. dat is dan ook het nadeel als het mooie van het transport, het kan op duizend en één verschillende manieren ingevult worden.