Stichting BuzzyBeeForum

Uw advertentie kan hier ook staan!

Het is wo sep 08, 2010 19:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: De 48-urige werkweek
Nieuw berichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 1:44 am 
Bijenkoningin

paulb schreef:
Als binnenland chauffeur blijf je een keer een doordeweekse dag thuis, en kan je de dag erna weer op je igen auto weg. De dag dat je thuis was, zat een collega op jouw vaste auto, uiteraard.
Als buitenland chauffeur, ben je ook een doordeweekse dag thuis. Maar als je dan de dag erna weer komt, is jouw auto net in Zweden of Frankrijk of waar dan ook. En mag je met een andere auto weg, want er moet natuurlijk wel gewerkt worden.

Dit verhaal gaat niet op voor de paar bedrijven die een auto een dag aan de kant zetten, maar die bedrijven worden ook schaars.
En dit verhaal gaat ook niet op voor de bedrijven die de buitenland-megasupertoplinespace een dagje op binnenland laten rijden.

Ja maar das toch een non-argument :?: Je hebt een halfjaar :shock: de tijd om te compenseren, dus je kan ook een week thuis blijven in (bijvoorbeeld) de slappe tijd, of niet :?:

Daarnaast kunnen binnenlandchauffeurs ook rustig de hele week van huis zijn.

finnair schreef:
de 48uur is iets anders als 48uur betaald krijgen. en dat vergeten de meeste.

Volgens mij tellen voor een gemiddelde chauffeur de meeste uren die betaald worden wel mee voor die 48 uur.

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 2:08 am 
Duizendpoot

Citaat:
Volgens mij tellen voor een gemiddelde chauffeur de meeste uren die betaald worden wel mee voor die 48 uur.

ja, als je de chauffeurs bedoelt waarvan wachturen etc niet betaald worden, en schrappen normaal vinden wel.

maar die halen de 48uur niet eens.

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 12:25 pm 
Bijenkoningin

:roll:

Wachttijden heb ik nauwelijks, en toch kom ik met uitsluitend rij-uren en laad-/losuren met gemak aan 48 uur per week.

Wat zie ik dan niet wat jij wel ziet?

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 13:47 pm 
Grenzeloze Noorderling

arievdvliet schreef:
Zeker houd ik me bij het onderwerp,maar het is een vaststelling dat lager opgeleiden veel minder problemen heb met langere werkdagen,ondanks dat er lichamelijk een grotere inspanning geleverd wordt.
Nu kan het zijn dat het met je hoofd werken meer energie vergt,en dan is het weer te verklaren natuurlijk.
Mijn opmerking is niet om jou in het harnas te jagen, maar gewoon zoals ik het reeds jaren vanaf de werkvloer zie en hoor.
Het werk van de chauffeur is in de meeste gevallen heel afwisselend. Het is niet alleen maar zitten en rijden, maar ook laden en lossen. Daardoor is het makkelijk langer vol te houden. Een hele dag achter een computer zitten is vermoeiender, een hele dag schoffelen is vermoeiender, een leidinggevende functie waarbij veel verantwoordelijkheid zit is ook vermoeiender. De chauffeur heeft veel verantwoordelijkheid over z'n grote combinatie wanneer hij rijdt, maar tijdens het laden is het weer lichamelijke bezigheid.
Als de planning niet helemaal goed loopt, kunnen de meeste chauffeurs dat afschuiven naar de planning. Datzelfde probleem kan bij planner veel hoofdbrekens kosten.

Gerjan schreef:
paulb schreef:
Als binnenland chauffeur blijf je een keer een doordeweekse dag thuis, en kan je de dag erna weer op je igen auto weg. De dag dat je thuis was, zat een collega op jouw vaste auto, uiteraard.
Als buitenland chauffeur, ben je ook een doordeweekse dag thuis. Maar als je dan de dag erna weer komt, is jouw auto net in Zweden of Frankrijk of waar dan ook. En mag je met een andere auto weg, want er moet natuurlijk wel gewerkt worden.

Dit verhaal gaat niet op voor de paar bedrijven die een auto een dag aan de kant zetten, maar die bedrijven worden ook schaars.
En dit verhaal gaat ook niet op voor de bedrijven die de buitenland-megasupertoplinespace een dagje op binnenland laten rijden.

Ja maar das toch een non-argument :?: Je hebt een halfjaar :shock: de tijd om te compenseren, dus je kan ook een week thuis blijven in (bijvoorbeeld) de slappe tijd, of niet :?:

Daarnaast kunnen binnenlandchauffeurs ook rustig de hele week van huis zijn.
Een week thuisblijven per halfjaar is niet genoeg voor de chauffeurs die 60uur/week maken. Dat wordt dan vijf week werk en een week thuis. Een goed systeem, als de auto's niet meer dan zo'n 12uur/dag rijden.
Maar veel baasjes willen de auto's zoveel mogelijk laten rijden: als de chauffeur op woensdagochtend terug komt van een rit, kan hij van de auto af, en mag een frisse chauffeur weer met die auto weg. De chauffeur die woensdag thuis kwam, mag donderdag weer weg met een andere auto.

Je kan ook vier dagen in de week gaan werken, zoals Marcel1970, maar het is natuurlijk niet haalbaar dat iedereen op maandag of vrijdag kan thuisblijven, dus zal ook doordeweeks zijn. Wanneer er langere ritten zijn, komt het niet altijd uit at de auto er weer is na een dag. Wanneer er niet genoeg chauffeurs zijn, dan kan je gewoon op een andere auto weg.

Natuurlijk zijn er binnenland ritten van meerdere dagen, en buitenland ritten van twee dagen. dat is dan ook het nadeel als het mooie van het transport, het kan op duizend en één verschillende manieren ingevult worden.

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 14:54 pm 
Duizendpoot

zoals paul schrijft, je kan dingen op duizend en een manier invullen.

voorbeeld. na 4,5uur rijden zal je 3kwartier pauze moeten maken. als je in die 3kwartier laad of lost, heb je je pauze gemaakt, en krijg je die 3kwartier betaald. echter telt die 3kwartier niet mee voor de 48uur.

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 15:06 pm 
Bijenkoningin

En daarom worden de snuiters die tijdens het laden en lossen de schijf op rust laten staan dus bekeurd. 8)

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 15:41 pm 
Duizendpoot

Dan worden er een boel bekeurings uitgeschreven ivm digitacho.
Wij hebben er auto's bij waar die automatisch op rust springt als je de auto uitzet.

Wat ik ook nooit wist is dat je na 4,5 uur arbeid 45 min pauze moet maken.
Ik nam altijd pauze als ik 4,5 uur gereden had en dan had je bijvoorbeeld al 6 arbeidsuren.

Tôch als je je meer verdiept in die 48 uur zijn er wel wat mogelijkheden.

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 15:50 pm 
Duizendpoot

na 4,5uur arbeid hoef je nog geen 3kwarteir pauze temaken.
wel na 6uur arbeid.

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 16:28 pm 
Bijenkoningin

Ferdinand schreef:
Dan worden er een boel bekeurings uitgeschreven ivm digitacho.

Geloof dat ze daar (met name) in België nogal fel op controleren.

En ik moet natuurlijk geen slapende honden wakker maken maar in hoeverre word er gecontroleerd op de registratie van rijtijden/arbeidstijden en de salarisadministratie? Want daar ontstaat met Finnair z'n suggestie een 'gat'.

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 17:52 pm 
Duizendpoot

dat gat is er nu toch ook al. zoals bv lossen in je 3kwartier.
officeel zal het allemaal wel niet mogen, maar de praktijk werkt anders.

controle van de 48uur zal op kantoor moeten plaats vinden.
en stel dat je gemiddelt op 49 zit. wat zouden dan de gevolgen zijn?
een boete? voor wie dan. voor de chauffeur, of voor de baas?

de soep gaat lang zo heet niet gegeten worden als men denkt. chauffeurs maken der eigen druk om, maar heb je de bazen er al over gehoort?

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 18:30 pm 
Duizendpoot

Mooie duscussie om te volgen, heren... Zolang ik me er maar niet in hoef te mengen, want daarvoor weet ik er te weinig vanaf. :wezli:

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: ma feb 08, 2010 19:45 pm 
Duizendpoot

ik heb me eigen de halve middag nog eens in verdiept. heel de EU heeft sinds 2006 al temaken met de 48uur. alleen voor nederland was een overgangsregeling. en die loopt op 1april af.
als je dan kijkt naar andere landen dan is de invoering van de 48uur daar blijkbaar geen probleem geweest.
ik heb dus al 4jaar temaken met de 48uur. ik heb er niks van gemerkt.

het is in NL fout gegaan met de betaling. het basissalaris is teweinig.
ik kwam er vanmiddag achter dat de belasting op overwerk verhoogt gaat worden. met hoeveel, en waneer dat precies ingaat heb ik nog niet ontdekt.
maar overwerk word voor de werkgever dus duurder, waardoor men je liever minder overuren laat maken.

en ik wist dat er wat was met de wachturen. maar nu weet ik hoe dat zit.
voorziene wachttijd telt niet mee voor de 48uur.
voorbeeld: je moet ergens wachten, maar weet niet hoelang. die tijd telt mee voor de 48uur.
als je ergens moet wachten, en er word gezegt, dat duurt 15min, dan tellen die 15min niet mee voor de 48uur.

met een beetje cratief boekhouden kan je makelijk 60 uur in de week maken.
je kan zelfs werkweken maken van 80uur, als je gemiddelt maar op die 48uur uitkomt.
en omdat overwerk zwaarder belast gaat worden, zal er meer voor tijd voor tijd gekozen gaan worden. en tijd voor tijd uren tellen niet mee voor de 48.

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: di feb 09, 2010 0:11 am 
Grenzeloze Noorderling

De oude, en de laatste versie van de nieuwe klokken, schrijven rust als je stil staat. Op die manier komen alleen de rij uren in die 48uur te zitten, en dan veranderd er niet veel. Maar het is natuurlijk onmogelijk om nooit te laden of lossen, alleen hoe willen ze dat gaan controleren?

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: di feb 09, 2010 0:17 am 
Transporthistoricus

Woonplaats: In een kartonnen doos tussen Bolsward en Leeuwarden.
paulb schreef:
De oude, en de laatste versie van de nieuwe klokken, schrijven rust als je stil staat. Op die manier komen alleen de rij uren in die 48uur te zitten, en dan veranderd er niet veel. Maar het is natuurlijk onmogelijk om nooit te laden of lossen, alleen hoe willen ze dat gaan controleren?

Aan de hand van de vrachtbrieven/aantal los en laad adressen???

klaes@buzzybeeforum.nl

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: di feb 09, 2010 0:59 am 
Duizendpoot

gisteren op een shout box het daar nog over gehad.

je ben nog altijd onschuldig, zolang het tegendeel niet bewezen is.
en laat die agent maar met bewijzen komen.

een vrachtbrief/ritstaat zegt niks. ja je heb ergens gelost. maar heb je aan een pompwagen staan trekken, of werd je naar de kantine gestuurt?

en de tacho is er alleen voor het controleren van de rij en rust tijden. niks meer of minder.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]