Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 14 jul 2020, 02:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 nov 2011, 12:51 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 30254
Woonplaats: Westerwolde
Naar aanleiding van een aantal berichten in de slowchat maar een topic wijden aan de zelfrijdende mestverspreiders.

Ik ga zo links en rechts op het wereldwijde web uitzoeken wie, wat en waar gemaakt heeft.
Aanvullingen en vragen zijn natuurlijk welkom.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 nov 2011, 12:52 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 30254
Woonplaats: Westerwolde
Ag-Chem / Ag Gator

In 1972 komt het Amerikaanse Ag-Chem met de vierwielige Ag Gator 754, voor het uitrijden van vloeibare meststoffen.
Afbeelding
foto van Trucksplanet.com

Het model wordt enkele malen geupdate, en van andere motoren voorzien. En ook buiten de agrarische sector vind de machine zijn weg.

Afbeelding
foto van Trucksplanet.com

Vanaf 1982 worden de Ag Gators verkocht onder de naam Terra Gator.


Er is nog geen Ag Gator topic op Buzzybee


Laatst bijgewerkt door paulb op 16 nov 2011, 20:09, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 nov 2011, 12:52 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 30254
Woonplaats: Westerwolde
Ag-Chem / Terra Gator

In 1973 komt Ag-Chem met de drie wielige Terra Gator 1253.
Ag-Chem gebruikte een Cummins 3208 of Cummins V555 motoren (185-240pk) met een Fuller tienversnellingsbak.
Afbeelding
foto komt van Trucksplanet.com

1979 wordt deze vervangen door de Terra Gator 1603. Deze staat bekend als de eerste Terra Gator met lage bodemdruk. Dat vraag ik me af, omdat hij toch redelijk hetzelfde oogt als de eerste versie.
De motoren zijn vanaf de 1603, 1703, 1803 en 1903 ook leverbaar met turbo, en de versnellingsbakken worden vervangen voor Eaton 18 gangen, of Allison automaatbakken.
Afbeelding
eigen foto

Vanaf 1982 worden er ook vierwielige Terra Gators gemaakt, en wordt ook de driewieler van een extra achteras voorzien.
Afbeelding
Afbeelding
foto's van Trucksplanet.com

In 1987 wordt de eerste Terra Gator in Nederland verkocht door Kurstjens uit Grubbenvorst.
Kurstjens doet naast handel ook productie van verschillende modellen, en zal later in het geheel worden overgenomen door Ag-Chem, en verder gaan als Ag-Chem Europe.

In 1998 wordt de 10000e Terra Gator verkocht.

Ag-Chem wordt in 2001 overgenomen door AGCO. Later wordt de merknaam veranderd in Challenger.

Challenger levert een versie met oplegger voor de vraag naar grotere machines
Afbeelding
foto Harm Adams

Link naar het Terra Gator topic
Link naar het Challenger Terra gator topic


Laatst bijgewerkt door paulb op 16 nov 2011, 20:06, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 nov 2011, 13:37 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 30254
Woonplaats: Westerwolde
Rickel / Big A

Big A was een merk van Rickel Manufacturing Co. In 1976 heeft Rickel een voertuigchassis met een enkel wiel aan de voorzijde gepatenteerd.
In 1973 kwam Ag Chem dus al met een driewieler, terwijl Rickel een patent heeft aangevraagd in 1976... Of zou dit gaan om een andere chassisvorm?

Rickel is overgenomen door Ag-Chem in 1983, en daarna zijn de machines nog verkocht als Ag-Chem Big A.

Afbeelding
Foto Gert Poelman

Big A heeft met z'n vierwielers ingezet op vierwielbesturing, waar Ag Chem knikbesturing maakte
Afbeelding

Afbeelding
foto's Hans van Wijk


Link naar het Big A topic


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 nov 2011, 13:47 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 30254
Woonplaats: Westerwolde
Mertz

Van Mertz heb ik nog geen info kunnen vinden, maar wel twee foto's

Afbeelding

Afbeelding
foto's afkomstig van Delpeterson.com


Laatst bijgewerkt door paulb op 16 nov 2011, 20:56, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 nov 2011, 15:19 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 30254
Woonplaats: Westerwolde
Tyler

Tyler Company of Benson, Minnesota heeft in 1992 de productlijn van Mertz Co overgenomen en een compleet nieuwe serie Patriot en Titan zelfrijdende veldspuiten gelanceerd, welke als top van de markt gezien werden.
In 1998 is Tyler overgenomen door Case IH.

Als iemand wat meer info over Mertz kan vinden, is dat van harte welkom.

Afbeelding
foto Gert Poelman


Link naar het Tyler topic


Laatst bijgewerkt door paulb op 16 nov 2011, 20:57, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 nov 2011, 16:09 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 30254
Woonplaats: Westerwolde
Veenhuis

Ik ben nog niet achter de introductiejaren van de Veenhuis machines gekomen, dus daar kom ik nog op terug.

Het lijkt me wel vanzelfsprekend dat de Combitrac de eerste was uit de fabrieken te Raalte.
Deze was er als twee en drie asser.
Afbeelding
foto Wietze

Hoewel de Sprinter meer een verzameling is van andere fabrikanten wil ik hem toch even plaatsen
Afbeelding
foto komt van Tractorfan.nl

De zelfrijdende mestverspreiders van de jaren 90 waren de driewielige VTT's 200 en 300, en de vierwielige VTT 400, allen voorzien van een Mercedes-Benz V8 motor.
Afbeelding
foto Gert Poelman
Afbeelding
foto Harm Adams

Voor de loonwerker Van Oosten uit Meeden is een VTT 600 gemaakt met vijf wielen, maar dit is nooit een succes geweest.
Afbeelding
foto komt van Farmphoto.com

Het is me ook nog niet bekend wanneer Veenhuis gestopt is met zelfrijders.

Link naar het Veenhuis topic


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 nov 2011, 18:16 
Offline
Bijenkoningin

Geregistreerd: 15 nov 2010, 20:32
Berichten: 5657
intressant topic paul.

_________________
No Farmers No Food


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 nov 2011, 19:35 
Offline
Oud-Roerganger
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003, 13:56
Berichten: 172796
ja, erg leuk! :biertje:

_________________
Meer curiositeiten en actualiteiten op bedrijfswagengebied zien? Klik dan eens door naar alexmiedema.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 nov 2011, 20:03 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 30254
Woonplaats: Westerwolde
Vredo

Vredo heeft wat geprobeerd met driewielers, maar is snel overstapt naar vier wielen.
Ik vind de driewielige Vredo wel veel hebben van een Horsch.
Afbeelding
foto komt van Nedtrac.nl

Begin jaren 90 is de Vredo VT 1806 Trac op de markt gekomen. Vredo heeft vanaf het begin al meer mogelijkheden gezien naast mestverspreiden.
Afbeelding
foto komt van Tractorfan.nl
Afbeelding
foto komt van Farmphoto.com

De vraag naar grotere machines beantwoord Vredo met een oplegger versie
Afbeelding
eigen foto


Link naar het Vredo topic


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 nov 2011, 20:40 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 30254
Woonplaats: Westerwolde
Horsch

Horsch, afkomstig uit het Duitse Schwandorf, had in 1985 een eigen Trike Trac ontwikkeld voor een gelijke bodemdruk bij het zaaien.
Afbeelding
foto van Farmingmachines.co.uk

Op de meeste foto's zijn de Horsch trikes uitgerust met een tank van een andere fabrikant, dus ik weet niet helemaal zeker of Horsch zelf trikes gemaakt heeft.
Afbeelding
foto komt van Trekkerweb.nl
Afbeelding
foto komt van Nedtrac.nl

Volgens de site van Horsch heeft het bedrijf zelf wel mestverspreiders gemaakt, de AT200, met een JCB neus en cabine. En de AT300, met een Fendt neus.
Afbeelding
foto komt van Traktorpool.lv
Afbeelding
foto komt van Mascus.com

Horsch is gestopt met de productie van zelfrijdende werktuigen

Link naar het Horsch topic


Laatst bijgewerkt door paulb op 16 nov 2011, 20:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 nov 2011, 20:57 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 30254
Woonplaats: Westerwolde
Vervaet

Vervaet uit Biervliet is in 1989 begonnen met de ontwikkeling van de Hydro Trike.
Volgens de eigen site is de Hydro Trike sinds 1993 marktleider.
Vervaet gebruikt motoren van DAF.

Afbeelding
foto van Vervaet.nl

Er is eenmaal geëxperimenteerd met een vierwieler, maar deze heeft geen voordelen ten opzichte van de trike. Opmerkelijk is hier dat de machine in hondengang rijdt, en de cabine draaibaar is, dus recht blijft staan.
Afbeelding
foto van Farmphoto.com

Om met de schaalvergroting mee te gaan gebruikt Vervaet een aanhanger, welke buiten het spoor van de trike kan lopen, en ook relatief snel af te koppelen is.
Afbeelding
foto Harm Adams


Link naar het Vervaet topic


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 nov 2011, 21:15 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 30254
Woonplaats: Westerwolde
Van de Vijver Cammaert


Van de Vijver en Cammaert hebben één zelfrijdende mestverspreider gemaakt, maar deze vind ik bijzonder genoeg.
Gelukkig hebben we echte kenners op Buzzybee zitten :)
Bernd Kraaijvanger schreef:
Hier een Eigenbouw trike-trac die Loonbedrijf W.Houbraken uit Bergeijk in de jaren 80 heeft gebouwd .
Een oom van mij heeft die trike toen gebouwd voor zijn broer .
De hydroliek is door van de vijver & Cammaert op de trike gebouwd .
Van de Vijver & Cammaert leverde ook de cabine van een New-Holland combine ,De DAF 1160 motor(300PK) ,de draaikrans van een graafmachine om de vooras sturend te maken ,en de hydroliek pompen om het geheel aan te drijven .
De trike is dus helemaal hydraulisch aangedreven .
De 10 kuubs meston is door Frakoo Bergeijk geleverd .
De banden komen van de molen banden die ze uit Amerika over heeft laten komen .
Het staal voor het chassis kwam van Moeskops staalcontructie uit Bergeijk .
Zij hebben de trike ook gestraald en gespoten .

Het chassis diende ook als brandstof opslag omdat het een koker chassis was .
De trike kon daarom zo'n 1100 liter brandstof mee nemen .
Ook had de trike een 300 liter hydro tank
Toen ze deze trike aan het bouwen waren werden ze in de gaten gehouden door Vervaet en Veenhuis die weekelijks wel een kijkje kwamen nemen .
Later zijn deze ook zelf trikes gaan bouwen .
Van de Vijver & Cammaert heeft ook plannen gehad om deze trikes in productie te nemen ,maar zijn er nooit mee gekomen .
Er heeft ook nog een tijd een injecteur achter gehangen .
De trike-trac is na 10.000 uren ingeruild bij Veenhuis .
Waar de trike is gebleven is niet bekend .
De trike werd vervoerd op een omgbouwde trucktransporter die werd getrokken door een Volvo F12 die ze als 3 assige trekker gekocht hebben. Daarna Hebben ze de trekker ingekort en een achter as verwijderd .
Daarna is er een ballastbak opgekomen met wat betonnen blokken met een totaal gewicht van 7ton als ballast .
Foto's van de aanhanger en motorwagen heb ik (nog)niet ,maar wel een aantal foto's van de trike ,ook tijdens de bouw .



Afbeelding
Afbeelding
foto Bernd Kraaijvanger
Afbeelding
foto van Nedtrac.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 nov 2011, 21:30 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 30254
Woonplaats: Westerwolde
Holmer

Holmer uit het Duitse Schierling/Eggmühl levert sinds 1995 de Terra Variant WA.
Dit is eigenlijk een werktuigdrager, waar Zunhammer een mestopbouw op plaatst, maar Holmer kan het geheel wel direct leveren
Afbeelding
foto komt van Mascus.it

De Holmer wordt geleverd met een Mercedes-Benz motor van 490 of 612 pk, en zit kwa laadvermogen en afmetingen in de hogere klassen
Afbeelding
foto komt van Trekkerweb.nl

Link naar het Holmer topic


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 nov 2011, 22:16 
Offline
agribee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 apr 2008, 00:44
Berichten: 30254
Woonplaats: Westerwolde
Hemos

Hemos uit Meppel heeft de Multitrac gemaakt, met drie, vier of zes wielen. Dit is gebeurd in de jaren 90, exacte jaartallen heb ik niet kunnen vinden.
Ook foto's van Hemossen op het internet zijn schaars.
Hemos gebruikte motoren van DAF, Detroit en Mercedes-Benz.

Afbeelding
foto komt van Farmerforum.nl
Afbeelding
foto komt van Farmphoto.nl

Één van de Multitracs is omgebouwd naar een boomstronkenfrees
Afbeelding

Link naar het Hemos topic


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling