Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 13 jul 2020, 06:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 aug 2016, 15:13 
Offline
Bijenkoningin

Geregistreerd: 06 dec 2009, 14:14
Berichten: 17554
Woonplaats: Zeewolde/Pleinmont
Afbeelding

Titel: De Nadagen van Neerlands Stoom- en Motortrams, van Bello tot Bello
Auteurs: J. Voerman
Uitgeverij: Elmar
ISBN: 978-90-6120-690-1
Jaar eerste druk: 1989
Gekocht bij: weet ik niet meer
Land van oorsprong: Nederland
Formaat: 272 bladzijde's met foto's
Aanschafprijs: onbekend

De schrijver laat niet alleen met behulp van foto's en daarop aanvullende informatie iets weten over de behandelde tramweg-maatschappijen, hij geeft ook een persoonlijke noot mee. Dat maakt het net even leuker en interessanter. Zeker als je weet dat sommige foto's gemaakt zijn in de oorlogsperiode. De behandelde tramlijnen en vervoersbedrijven zijn de tramlijn van de Nederlandse Spoorwegen (Alkmaar-Bergen, Alkmaar-Warmenhuizen, Gouda-Schoonhoven en Goes-Hoedekenskerke), de tramlijnen in 't Gooi (GTM - Gooische Tramweg Maatschappij), de tramlijnen in het Westland (WSM - Westlandsche Stoomtram Maatschappij), op de Zuid-Hollandse eilanden (RTM - Rotterdamsche Tramweg Maatschappij), in Zeeuws-Vlaanderen (SBM - Stoomtram-maatschappij Breskens-Maldeghem en de ZVTM - Zeeuwsch-Vlaamsche Tramwegmaatschappij), Langs de Maas (MBS - Maasbuurtspoorweg), in een gedeelte van Gelderland (GTW - Geldersche Tramweg Maatschappij), in Drenthe (EDS - Eerste Drentsche Stoomtram), en in een groot deel van Friesland (NTM - Nederlandsche Tramweg-Maatschappij) en in Oostelijk Groningen (OG - Oostelijk Groningen). Dit betreft het eerste gedeelte van dit boek wat de periode 1939-1955 beslaat, het tweede gedeelte van het boek laat de museumspoorwegbedrijven zien vanaf hun begin. Het betreft hier de Tramweg Stichting (1965), het Rijdend Tram Museum (1976), de Stoomtram Hoorn Medemblik (1973) en de Stoomtram Goes Borsele (1972) en daarnaast worden nog enkele andere museumspoorwegbedrijven kort behandeld ook al zijn dat geen trambedrijven, zo als de Museum Buurt Spoorweg (1967), de niet meer bestaande Stichting Stoomtreinmaatschappij Tilburg-Turnhout (1974) en de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (1975). Op die manier komt ook de sub-titel tot zijn recht. Het begint namelijk met de stoomlocomotief die de bijnaam "Bello" kreeg en het eindigt met dezelfde stoomlocomotief, die jarenlang als monument in Bergen stond.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling