
Titel: De Nadagen van Neerlands Stoom- en Motortrams, van Bello tot Bello
Auteurs: J. Voerman
Uitgeverij: Elmar
ISBN: 978-90-6120-690-1
Jaar eerste druk: 1989
Gekocht bij: weet ik niet meer
Land van oorsprong: Nederland
Formaat: 272 bladzijde's met foto's
Aanschafprijs: onbekend
De schrijver laat niet alleen met behulp van foto's en daarop aanvullende informatie iets weten over de behandelde tramweg-maatschappijen, hij geeft ook een persoonlijke noot mee. Dat maakt het net even leuker en interessanter. Zeker als je weet dat sommige foto's gemaakt zijn in de oorlogsperiode. De behandelde tramlijnen en vervoersbedrijven zijn de tramlijn van de Nederlandse Spoorwegen (Alkmaar-Bergen, Alkmaar-Warmenhuizen, Gouda-Schoonhoven en Goes-Hoedekenskerke), de tramlijnen in 't Gooi (GTM - Gooische Tramweg Maatschappij), de tramlijnen in het Westland (WSM - Westlandsche Stoomtram Maatschappij), op de Zuid-Hollandse eilanden (RTM - Rotterdamsche Tramweg Maatschappij), in Zeeuws-Vlaanderen (SBM - Stoomtram-maatschappij Breskens-Maldeghem en de ZVTM - Zeeuwsch-Vlaamsche Tramwegmaatschappij), Langs de Maas (MBS - Maasbuurtspoorweg), in een gedeelte van Gelderland (GTW - Geldersche Tramweg Maatschappij), in Drenthe (EDS - Eerste Drentsche Stoomtram), en in een groot deel van Friesland (NTM - Nederlandsche Tramweg-Maatschappij) en in Oostelijk Groningen (OG - Oostelijk Groningen). Dit betreft het eerste gedeelte van dit boek wat de periode 1939-1955 beslaat, het tweede gedeelte van het boek laat de museumspoorwegbedrijven zien vanaf hun begin. Het betreft hier de Tramweg Stichting (1965), het Rijdend Tram Museum (1976), de Stoomtram Hoorn Medemblik (1973) en de Stoomtram Goes Borsele (1972) en daarnaast worden nog enkele andere museumspoorwegbedrijven kort behandeld ook al zijn dat geen trambedrijven, zo als de Museum Buurt Spoorweg (1967), de niet meer bestaande Stichting Stoomtreinmaatschappij Tilburg-Turnhout (1974) en de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (1975). Op die manier komt ook de sub-titel tot zijn recht. Het begint namelijk met de stoomlocomotief die de bijnaam "Bello" kreeg en het eindigt met dezelfde stoomlocomotief, die jarenlang als monument in Bergen stond.