gert schreef:
op bassis van de volvo F / FB88 , wie heeft er meer info over deze terminal trekkers ??
het recentste bouwjaar wat er stond was 1994
BROSHUISman schreef:
Ben nog bezig om meer info te krijgen.
Piet.
buttonfreak schreef:
De firma bestond kennelijk als vrachtwagenproducent tussen 1988 en 1995 en had medewerkingvan Volvo (service bij Volvo dealers)
Nou Gert ik zie al dat je het weer van mij moet hebben!
Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat.
Ik ben vandaag bij de mensen van Mols-line langs geweest, en die hebben mij het een en ander verteld:
De story is als volgt;
Half 80`er jaren had de firma Roland Munch uit Esbjerg een groot aantal Volvo F88 en 89 (290pk) te koop staan.
Mols-line had toentertijd het probleem dat ze opleggers die onbegeleid (dus zonder trekker) op de boot moesten, niet konden ondersteunen (tegenwoordig hebben ze daar speciale bokken voor).
Hiervoor waren ze wanhopig opzoek naar een goedkope oplossing, en die diende zich door de aankoop van tachtig (80) stuks van deze partij aan.
Zodra een oplegger door een transporteur werd afgekoppeld, en op de boot moest dan kwam er dus zo`n oude Volvo onder te staan.
Dit complete span ging dan op de boot van Esbjerg naar Kalundborg of terug.
Eind jaren 80 begonnen deze Volvo`s die uiteraard ook al een heel leven achter de rug hadden wat roestproblemen te krijgen.
De toenmalige werkplaatschef had hele goede kontakten met een (bevriende) carrosseriewerkplaats.
Deze wilde wel iets gaan doen met de oude trekkers, om deze toch nog een aantal jaren mee te laten gaan.
Besloten is er toen om vijftig (50) stuks op te knappen, waarbij de overige dertig (30) als donor konden dienen.
Omdat het in en uitstappen best wel lastig was, en de roestduivel vooral op de cabine`s had toegeslagen werd er besloten om een eigen cabine te fabriceren zoals de hun bekende Bolnass.
Deze vijftig (50) zijn uitgeleverd van 1989 tot en met 1997.
Sommigen zijn daarna nog verbouwd als sneeuwruimer/schuiver, en er is een (1) exemplaar omgebouwd tot afsleepwagen.
Leuk detail is het feit dat een groot deel nog steeds beschikt over de originele motor!
Er was dus GEEN sprake van een vrachtwagenproducent, of een kleine speciaalbouwer het is gewoon een stukje huisvlijt van een plaatselijke carrosseriebouwer.
Ik heb de huidige adresgegevens van de carrosseriebouwer, maar die mocht ik hier niet plaatsen.
Ik heb contact gezocht met deze man, en die gaat kijken of hij nog ergens tekeningen van de ombouw heeft.
Wordt dus hopelijk nog vervolgd.
Op de 1e foto zie je het onderdelenboek van de 4x2, en op de 2e foto het onderdelenboek van de 6x2. (zat schijnbaar toch behoorlijk verschil in)
De 3e foto is het plaatje van de laatste uitgeleverde ombouw, daar is de man speciaal even met mij naar toe gereden.

Beetje tevreden Gert???
Piet