Pieter-Jelke schreef:
paar termen snap ik niet bv
batterij,
tobruk,
en hotchkiss
wat zijn dit voor een dingen want ik ben ook erg fan van de geschiedenis maar nu ik dit lees snap ik het even niet

een batterij is een militaire eenheid van een aantal stukken geschut, of te wel de artillerie.
Het aantal stukken, de zwaarte van het geschut en het doel wat moet worden beschoten kan varieren.
In dit geval is er sprake van een kust batterij die het doel had om vijandelijke schepen op zee te beschieten en een luchtafweerbatterij die tot doel had vijandelijke vliegtuigen neer te schieten.
een Tobruk is een bepaalde vorm bunker die te Italianen voor het eerst toepaste in Libie in de omgeving van Tobroek en daar dankt het zijn naam aan.
Het Duitse leger heeft deze bouw wijze mee terug genomen naar Europa.
Meestal is het een eenvoudige bunker met in de bovenkant een rond gat, voor observatie of het plaatsen van een mitrailleur.
De Hotchkiss is wat ingewikkelder.
Strikt genomen was het een Franse fabriek die militair materieel maakte, vooral bekend van de mitrailleurs maar ze bouwde ook tanks.
Bij de verovering van Frankrijk zijn er veel Franse tanks buit gemaakt door het Duitse leger.
Wat er niet gebruikt kon worden voor front dienst (en dat was heel veel) werd voor andere doeleinden gebruikt, zoals vaste verdedigingswerken.
Bij de Franse Hotchkiss tanks zijn de koepels van de tanks gehaald en gebruikt om op bunkers te zetten.