Volg BuzzyBee op Twitter !Volg BuzzyBee op Facebook !
Het is nu 21 maart 2023, 21:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jan 2013, 19:47 
Bijenkoningin

Bij het gehucht Oude Willem (in Drenthe tussen Diever en Zorgvlied) ligt in het Prinsenbos de ruïne van de boerderij de Uilenhorst. Ik heb daar van de zomer wat foto's van gemaakt, maar ben vooral benieuwd naar de geschiedenis ervan. Wat ik heb begrepen is de boerderij verwoest in de Tweede Wereldoorlog. Nu lagen daar in de bossen de werkkampen Diever A en B en heb ik via Google Books ontdekt dat mannen uit de kampen bij de familie Van der Feer op de boerderij kwamen. Verder is er weinig te vinden over de geschiedenis van de Uilenhorst. Als iemand meer weet hoor ik het graag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jan 2013, 19:52 
Bijenkoningin

Het complex zoals het er in augustus 2012 bij lag. Aan de gebouwen en de grond is te zien dat de boerderij groter was.

Afbeelding

Afbeelding

De schoorsteen in het bijgebouwtje

Afbeelding

en een blik op de boerderij, de bordjes in de boerderij zijn van een kunstproject en geven verder geen informatie over de ruïne.

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit de boerderij naar het bijgebouw, de bomen achter dat gebouw waren ooit onderdeel van een boomgaard.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jan 2013, 19:58 
Bijenkoningin

Zonsondergang vanuit de boerderij.

Afbeelding

Afbeelding

De brandnetels links op de voorgrond staan op een verhoging, wellicht puin van het verdwenen deel van de boerderij. Rechtsachter weer de boomgaard en linksachter een bomenlaan die nu dood loopt bij de beek de Tilgrup.

Afbeelding

Het bijgebouw met links de bomenlaan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de bomenlaan zelf, deze loopt dood, maar via een andere laan die op een fietspad uitkomt is de Uilenhorst nog bereikbaar.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jan 2013, 21:55 
Bijenkoningin

Wat ik heb kunnen terugvinden is dat de boederij al in 1925 aanwezig was, het werd toen gebruikt voor de ontginning van deze gebieden. er was zelfs een smalspoorverbinding tussen de boederij en een verderop gelegen kanaal. In de jaren dertig kwamen werkstudenten hier werken aan de ontginning en daarbij werd aanvankelijk de stal van deze boederij gebruikt als slaapplaats. Later kwamen hier twee werkkampen de latere Diever A en Diever B, deze werden na de meidagen van 1940 door de duitsers gebruikt als kampen voor Joodse landgenoten. Die hier ook te werk werden gesteld in de ontginning, dit heeft geduurd tot eind 1942. Hierna werd het kamp voor andere doeleinden gebruikt (niet duidelijk waarvoor). Zo is er in de omgeving een schijnvliegveld aangelegd, om zo geallieerde bommenwerpers af te leiden van het echte vliegveld bij Havelte. In 1945 stonden de barakken er nog en zijn toen nog even gebruikt om NSB's onder te brengen. In 1946 zijn de barakken verwijderd en verplaatst naar Limburg, waar ze nog tot 1966 gebruikt zijn. Ook blijkt dat op één van de locaties van de kampen jarenlang een camping was. Kan alleen niet vinden wanneer de boerderij verlaten werd dan wel vernield werd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Ongelezen berichtGeplaatst: 06 jan 2013, 22:22 
Bijenkoningin

Bedankt voor de info Louis :duim:

De camping is nog steeds aanwezig op de locatie van de camping, ik heb er drie jaar op vakantie gezeten. Ter plekke staat een monument ter nagedachtenis aan diegene die in het kamp zijn overleden en nog een bord met uitleg. Iets verder van de weg staat nog een monument, volgens mij ter nagedachtenis aan de bemanning van een neergestort vliegtuig.

De camping is Hoeve aan den Weg. Als je de plattegrond erbij pakt, http://www.hoeveaandenweg.nl/nl/plattegrond.html, is het stuk links van de weg die de camping doorklieft het oude kamp. Links daarvan bevond zich het andere kamp. Volgens mij staan er nog gebouwen uit de kamptijd op de camping, ik dacht de receptie of het pomphuis van het zwembad.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur