Alex Miedema schreef:
DenonvilleVan
1937 tot en met
1940 te
BrusselAndere producten van deze firma zijn bij mij niet bekend.
Denonville bouwde tot het uitbreken van de tweede wereldoorlog 5-, 8- en 10-tonners. De firma is overgenomen door Cummins.
Meer informatie over dit merk kun je hier vinden: Elmars Vrachtauto Encyclopedie, Transmobiel 5/85, The Illustrated Encyclopedia of Trucks and Buses,
http://www.mtc.de.vu Allereerst complimenten voor de voortreffelijke website!!! Goed bezig!
Denonville Diesel is de merknaam voor de circa 150 geproduceerde vrachtwagens en trekkers in de periode
1937-1940. Arthur Denonville richtte na zijn terugkomst uit Noord Afrika in 1922 een taxi- en bodedienst op
die hij succesvol in 1928 wist te verkopen en toen een dealerschap voor Ford bestel- en vrachtwagens nam.
Toen ging het opeens snel, zowel verkoop (firma Sadeno aan de Portaelstraat te Schaarbeek) als assemblage
(firma Sobelma aan de Birminghamstraat te Molenbeek) van Indiana (toen reeds een onderdeel van White Motor
Corporation) en Federal. Al eerder werd het importeurschap van Cummins Diesel begonnen. Na de 2e WO werd
vooral actief gewerkt aan het herstellen en verkopen van oorlogsmaterieel, zoals White, Mack, International en
eigenlijk allerlei merken die door onze bevrijders op het vaste land zijn achtergebleven. De 2e WO had eerder de
productie van de Denonville Diesel verstoord. Gelukkig is er nog één Denonville Diesel bewaard gebleven alsook
tijdig gerestaureerd. Meestal waren deze voertuigen voorzien van een Cummins-motor, soms een MAN-motor.
Denonville is vooral bekend doordat in de periode 1949-1979 het importeurschap van Scania-Vabis voor België
en Groothertogdom Luxemburg werd aanvaard. De verkoop van merken als White, Autocar, E.R.F. alsook Foden
werd door de firma Cummins Distributor Belgium S.A. gerealiseerd. Uiteindelijk heeft Scania (tot 1969 nog met
het achtervoegsel Vabis) uit Zweden het importeurschap in 1979 terug genomen en een soortgelijke transactie
werd in 2003 gedaan door de verkoop van het importeurschap van Cummins aan de Cummins-moeder-organisatie.
Vanaf de 2e WO heeft Ets. A. Denonville (later Cummins Distributor Belgium S.A.) zich heel actief bezig gehouden
met export, niet alleen naar Frankrijk, doch vooral naar het Midden Oosten, waar nogal wat Autocar-trucks voor
zware arbeid als kipper en betonmixer werden ingezet.
Voor verdere info alsook foto's
www.transportmuseum.be Fo